July 24, 2006

Pillow Book : Hij heeft het over

Pillow Book: 2006-07-24


Hij heef het over zijn one-night-stands in het afgelopen jaar. Hoe ze geen succes waren. De ene helft van mijn tolkhoofd gaat verder in de conversatie, de andere dwaalt af naar mijn eigen herinneringen. Mijn one-night-stands zijn wel succesvol. Strictly speaking dan. En strictly speaking heb ik er een hele tijd geen gehad. Ik had het beter bij een stel mislukt voor één nacht gehouden. Maar ze hadden mijn nummer, en waren vasthoudend in hun verliefdheid.

Voor ik het wist hadden ze hun vrienden over me verteld en hielden ze mijn hand vast. Ik liet me onachtzaam meeglijden, me koesterend in de emotionele broeikas die echter snel oververhitte. Onderhuids ging er steeds meer branden. Als een poreus ééncellig pantoffeldiertje absorbeerde ik hun frustraties en bitterheid. Verder gebeurde er niets. Some fucked up mindfucking.

Gelukkig ging ik eraan kapot als een kasplant onder een dagelijkse dosis detergent en moest ik alras wel afscheid van hen nemen. Dat ik had gelogen met mijn “it’s not you, it’s me” merkte ik zelf pas après coup.

Vroeger was het anders. Toen was ik het die bleu en onwetend hen wilde leren kennen. Dat zorgde er pas echt voor dat het bij één nacht bleef. Alle karakters die op het toneel verschenen maakten hen dan iets té echt; een vrouw, een vriendin, een liefdeloos huwelijk, adoptiekindertjes uit Myanmar godbetert. Hun slis-s irriteerde me, laat staan hun werkwoordsfouten en verstopte neusporiën. Eigenlijk haatte ik vooral de lafheid van het vreemdgaan. Zelfs buiten hun omgeving droegen ze een mantel van geslagen hond om zich heen dragen. You take your one-night-stands like a man, dammit. Or like a horse, zoals een echt dierbare man zegt met een grijns.

Mijn echte one-night-stands. Goede sex en een snel, mooi afscheid. Clean-cut, een vage herinnering aan beelden in goudroze licht. Zijn lange krullen tussen mijn lange sluike haar in bijna dezelfde haarkleur. Een beetje verwarring misschien ’s ochtends, maar dat smoorden we onder veel rust – een paar geruststellende glimlachjes die de intimiteit van de vorige nacht erkennen, maar ook de naderende afstand. Als we mekaar nog eens tegenkomen zullen we diezelfde rustige korte glimlach uitwisselen. Mijn one-night stands waren uiterst zeldzaam. En zo waanzinnig succesvol.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home