August 03, 2006

Pillow Book: Voedsel voor de goden

Pillow Book: 2006-08-03

Suikerwafels zijn voedsel voor de goden - klonten halfgestolde suiker in een deeg zo loom dat het woord voedingswaarde pas als allerlaatste referentie opkomt, en dat dan in een vorm geperst die aan een honingraat doet denken, druipend bijna, als de suiker niet gekristalliseerd en een beetje verbrand was.

Toen ik drie was : die verbrande suiker als we de eerste winter elk weekend terugspoorden naar mijn grootouders. Het was mijn eerste stuk Brussel sinds het moederhuis van Anderlecht, alles zo grijs en steen dat het me opviel, fascinerend na al dat eindeloze groen, die overaltegenwoordige natuur, het leven op de seizoenen. Hier waren niet eens seizoenen, het was overdekt en er waren metalen stemmen uit nergens, hoe wonderlijk - en dan wanneer we de gang naar de perrons doorgingen al een binnengewaaide streek miezelregen en die geur van verbrande suiker in deeg. Oh. Dat moet mijn eerste suikerverliefdheid zijn geweest - niet eens chocolade, maar die geur, een beetje vuil en overdadig en zelfs in geur zo onherroepelijk smeltend.
Mijn moeder nam er wel eens een en dan mocht ik proeven. Ze waren nooit zo lekker als hun geur.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home